Paradentose og tandkødsbetændelse

Hos Tandlægernes Hus i Langeskov har vi stor erfaring i at behandle tandkødsbetændelse og paradentose  i alle stadier.

En tand sidder fast i dit kæbeben ved hjælp af små rodhindefibre, og uden på kæbeknoglen ligger tandkødet. De små fibre, der hæfter tanden fast i kæben, sidder hele vejen op langs tandroden og slutter normalt først ved tandens krone. Ved tandkronen bukker tandkødet omkring og danner en naturlig lomme, der under normale forhold er højst 2-3 millimeter dyb.

Tandkødsbetændelse kan føre til paradentose

​Tandkødsbetændelse er en kronisk betændelse og kan opstå i alle aldre, men hvor rodhindefibre og knogle ikke har taget varig skade. Paradentose er derimod en tandkødsbetændelse, der har spredt sig til de dybereliggende væv ned omkring tandroden. Tandkødsbetændelse, der ikke behandles, kan således udvikle sig til paradentose.

Paradentose medfører varigt tab af tandens rodhindefibre og kan føre til nedbrydning af knoglen. Tandkødslommen bliver således dybere og dybere, således tanden ikke længere sidder lige så godt fast og i sidste ende kan falde ud.

Ved behandling af paradentose fjerner vi tandsten og bakterier

​Når du får foretaget paradentosebehandling hos os, fjerner vi tandsten og bakterier i tandkødslommen. Hvis tandkødslommerne er meget dybe, kan det blive nødvendigt at foretage en tandkødsoperation for at stoppe sygdommens yderligere udvikling. Indgrebet er normalt ganske beskedent og er uden større ubehag bagefter.

Hvis du vil høre mere om tandkødsbetændelse, paradentose og paradentosebehandling, kan du kontakte Tandlægernes Hus i Langeskov på telefon 65 38 13 68. Du kan også aftale tid til en konsultation.