Rodbehandling

Hos Tandlægernes Hus i Langeskov tilbyder vi at udføre rodbehandling. Behovet for en rodbehandling opstår f.eks. i forbindelse med, at et hul i en tand når igennem tandsubstansen og ind til selve nerven, således bakterier kan trænge ind og give betændelse i nerven.

Hvis du har et dybt hul kan det kræve en rodbehandling

​En rodbehandling kan også blive nødvendig, hvis der har været et dybt hul i tanden, hvor fyldningen ligger tæt på nerven. Det kan også blive nødvendigt med rodbehandling, hvis tanden har været udsat for et slag. ​Smerter fra følsomme tandhalse eller revnede tænder kan i særlige tilfælde fjernes med en rodbehandling.

En typisk rodbehandling fordeles over tre besøg

​Første del af rodbehandlingen sker ved, at vi borer et hul i tanden, så vi kan få adgang til nerven i rodkanalen. Derefter renser vi ud i det hulrum, hvor nerven har siddet. Ved en rodspidsbetændelse skal rodkanalen udrenses yderligere, og derfor skal du komme flere gange . Anden del af behandlingen sker ved, at vi fylder roden med et plastisk rodfyldningsmateriale og rodfyldningscement, og ved den tredje del af behandlingen. laver vi en fyldning.

Hvis tanden er meget svækket efter rodbehandlingen, vil vi normalt anbefale, at den rodbehandlede tand bliver forsynet med en krone. Derved nedsættes risikoen for, at tanden flækker. Bemærk i øvrigt, at nogle rodbehandlede tænder vil ændre farve med tiden.

Kontakt gerne Tandlægernes Hus i Langeskov på telefon 65 38 13 68 for at bestille en konsultation til rodbehandling.